2005-01-21 Restaurang Lorens Bar

"Håll Sverige rent" och "Högertrafik"


Anders Hägglin 2009-11-09

Den som varit på en resa har alltid något att berätta. Så även jag. Till exempel är jag nästan rörd av omtanken som visats min ringa person och min familj av många av er, men också lite störd över bristen kunskaper i geografi. Sålunda har vi varit på resa i Vietnam och Kambodja vilka inte berörts av katastrofen kring Bengaliska viken. Den viken är en del av den Indiska Oceanen. Vi har befunnit oss vid Siamviken som är en del av Sydkinesiska Havet, som i sin tur är en del av Stilla Havet.

Och den som då hävdar att detta i princip är samma sak bara för att det är ganska långt bort, skall nog akta sig för att kritisera amerikaner när de sätter likhetstecken mellan Schweiz och Sverige, eller som Isac, som vi träffade på en bergstopp i Kambodja, sa i just detta ärende, " It's OK, just slap my face, I'm an American".

Nåväl, låt mig göra några jämförelser mellan Sydostasien och Sverige som för ovanlighetens skull faller ut till vår fördel. Wow, positiva saker om Sverige och svenskarna.

Minns ni kampanjen "Håll Sverige rent"? Några av er har säkert liksom jag genomfört "Operation Dagsverke" plockandes skräp utmed vägen. Det fick nog mig att inse det dumma i att slänga ut saker genom bilrutan. Detta gjorde vi alla så sent som på 60-talet och Sverige såg ut därefter. Minns ni det? Vi har ett annorlunda stuk på vår omgivning och vår attityd till nedskräpning idag.

Det har man inte i Vietnam och Kambodja. Man har lärt sig att västerländska turister ställer vissa krav vilket gör att turistanläggningarna alltid är prydliga men man behöver inte gå många meter utanför dessa innan plastpåsar med skräp pryder näst intill varje kvadratmeter. De prioriterar tydligen något annat än att ta ett gemensamt ansvar för sin närmiljö. Som i alla liknande fall är det medelklassens uppfattning som styr. När den fått en kollektiv uppfattning så är det den uppfattningen som gäller och som därmed blir den socialt regerande. Jämför gärna med attityden till alkohol och bilkörning i Sverige. Det är inte socialt acceptabelt hos oss och det är inte heller nedskräpning. För att nå dit i Vietnam krävs först att det kommunistiska oket avlägsnas helt och i Kambodja krävs en tydlig väg bort från att vara ett av de mest korrumperade länderna i världen. Sedan föds en välmående medelklass med en välmående medelklass' alla värderingar och beteenden. Så rart, inte sant!

De flesta av er har någon form av uppfattning kring trafik och allmänt uppträdande i trafiken. Man kör på höger sida av vägen, man släpper fram de som kommer från höger och man stannar vid rött ljus. Vi har lärt oss att om alla i stort följer samma regler och uppträder följsamt så går det faktiskt fortare framåt jämfört med när alla bara tänker på sig själva och försöker kapa hörn i tid och otid. Ingen av er skulle överleva särskilt länge som annat än gångtrafikant i Saigon. Där gäller djungelns lag i ett tufft kaos!

I Vietnam dör cirka 40 personer per dag i trafiken. Jämfört med antalet innevånare är det på USAs nivå, jämfört med total trafikintensitet är det astronomiska siffror. Vad det gäller uppträdandet i trafiken får tiden utvisa om det är nedärvda brister i självbevarelsedriften, den allmänna fatalismen eller någon ännu okänd koppling till ett medelklassbeteende som påverkar strömmarna av 3.5 miljoner mopeder och små motorcyklar längs Saigons gator.

Sverige är sålunda överlägset vad det gäller miljö- och trafikuppträdande. Dock är det varmare, soligare och billigare där.

Kom till Lorens Bar på Lorensbergsteatern för årets första fredagspilsner på fredag från 17.00 och lär er mer och Vietnam och Kambodja, eller så ställer ni er bara lite längre bort från mig och tjatar som vanligt.

Skriv ut



blog comments powered by Disqus